Opzoomer Mee heeft een nieuw logo. Een ode aan de opzoomerende Rotterdammers die de afgelopen 30 jaar hun straat en daarmee de stad in het zonnetje zetten met hun positieve activiteiten.

Tijdens ons 30-jarig jubileum viel ons iets belangrijks op: we opzoomeren in Rotterdam nog altijd met hetzelfde enthousiasme, dezelfde energie en hetzelfde optimisme als bij de start in 1994.
Daardoor breidde het opzoomeren uit naar meer dan 2.000 unieke Opzoomerstraten in Rotterdam. Dat is een derde van de stad. 1 op de 3 Rotterdammers komt in aanraking met opzoomeren, dankzij de inzet van hun mede-Rotterdammers.
Groei
Door deze inzet is Opzoomer Mee inmiddels uitgebreid met het Buurt Idee (gemeentelijke initiatieven voor projecten die de straat overstijgen, ondersteund door Opzoomer Mee), Opzoomer Kennis (waarin we onze kennis delen met professionals) en de Lief & Leedstraten (buren die extra naar elkaar omkijken). Het laatstgenoemde initiatief is zelfs een landelijk fenomeen geworden.
Na 30 jaar zijn Rotterdammers nog altijd overtuigd van het nut van opzoomeren. Zo ook burgemeester Carola Schouten: “Als je elkaar niet ontmoet, kun je als buren langs elkaar heen leven. Dat leidt vaak tot irritaties. Maar als je elkaar ontmoet en spreekt, ontstaat er een band. Daarmee help je je hele wijk,” concludeerde de burgemeester na een bezoek aan een Opzoomer Mee-feest in Crooswijk. “Er zijn veel mogelijkheden om zelf iets te organiseren. Opzoomer Mee denkt mee en doet mee. Dat is waardevol voor je straat, buurt of wijk. Dus ik zou zeggen: doen!”
Ode aan de opzoomeraar
Na 30 jaar is de energie nog altijd fris en positief, en dat willen we uitstralen. Daarom besloten we ons eigen logo op te frissen én al onze activiteiten, van Lief & Leed tot Buurtidee eenzelfde uitstraling te geven.
Als je nu denkt: ‘Hé, dat opzoomer-logo lijkt op Oppie, de allereerste mascotte van Opzoomer Mee’, dan klopt dat. Dankzij alle opzoomerende Rotterdammers is de geest van Oppie nog steeds springlevend.“Oppie is een abstract poppetje dat optimisme uitstraalt,” zeiden de bedenkers van het logo bij de lancering van de Opzoomer-campagne in 1994. “Oppie staat voor de handen uit de mouwen steken, voor een schone, gezellige leefomgeving.”
Daar staan we nog steeds achter. Tijd dus voor een versie van ons logo anno 2025: opgefrist en nog altijd even optimistisch. Een ode aan de Rotterdammers die de afgelopen 30 jaar hun straat en stad in het zonnetje hebben gezet met hun positieve initiatieven.
Deel deze pagina
Een lijst met artikelen
-
Kom naar de opzoomercafés
-
Nieuws
-
Opzoomeren
De campagnes van Opzoomer Mee zijn weer begonnen. Dit betekent dat de opzoomercafés ook weer naar jouw buurt komen: leuke, inspirerende ochtenden, middagen of avonden waar je nieuwe opzoomer-inspiratie opdoet en terecht kunt met je vragen. In de maand maart staan we hier: Noord*07 maart 202519:00 uuropzoomercafé Overschie*12 maart 202515:00 uuropzoomercafé Oud-Mathenesse*19 maart 202518:00 uuropzoomercafé […]
Gepubliceerd op: -
-
lees de nieuwe opzoomer!
-
Nieuws
-
Opzoomeren
Het verspreidt zich als een lopend vuurtje door de Rotterdamse straten: opzoomerenergie. Het zijn de kleine gebaren – een gezellig praatje, een helpende hand – die de buurt een stukje mooier maken. Voor het eerste opzoomermagazine van het jaar gingen we op zoek naar mensen die op hun eigen manier iets voor straat betekenen. Aanstekelijk […]
Gepubliceerd op: -
-
100 Opzoomeraars te gast bij Kerstconcert
-
Nieuws
-
Opzoomeren
“Het concert was een groot geschenk, wat een beleving!” Op zondag 22 december vond de 30e editie van “White Christmas at the Doelen” plaats. Dankzij Kiwanis Rotterdam mocht Opzoomer Mee 100 Rotterdammers uit Lief & Leedstraten uitnodigen om aanwezig te zijn bij dit magische kerstconcert. We kijken terug op een prachtige dag, mooi om te […]
Gepubliceerd op: -