Direct naar inhoud

Hé, een ander logo!

Gepubliceerd op:

Opzoomer Mee heeft een nieuw logo. Een ode aan de opzoomerende Rotterdammers die de afgelopen 30 jaar hun straat en daarmee de stad in het zonnetje zetten met hun positieve activiteiten.

Tijdens ons 30-jarig jubileum viel ons iets belangrijks op: we opzoomeren in Rotterdam nog altijd met hetzelfde enthousiasme, dezelfde energie en hetzelfde optimisme als bij de start in 1994.

Daardoor breidde het opzoomeren uit naar meer dan 2.000 unieke Opzoomerstraten in Rotterdam. Dat is een derde van de stad. 1 op de 3 Rotterdammers komt in aanraking met opzoomeren, dankzij de inzet van hun mede-Rotterdammers.

Groei
Door deze inzet is Opzoomer Mee inmiddels uitgebreid met het Buurt Idee (gemeentelijke initiatieven voor projecten die de straat overstijgen, ondersteund door Opzoomer Mee), Opzoomer Kennis (waarin we onze kennis delen met professionals) en de Lief & Leedstraten (buren die extra naar elkaar omkijken). Het laatstgenoemde initiatief is zelfs een landelijk fenomeen geworden.

Na 30 jaar zijn Rotterdammers nog altijd overtuigd van het nut van opzoomeren. Zo ook burgemeester Carola Schouten: “Als je elkaar niet ontmoet, kun je als buren langs elkaar heen leven. Dat leidt vaak tot irritaties. Maar als je elkaar ontmoet en spreekt, ontstaat er een band. Daarmee help je je hele wijk,” concludeerde de burgemeester na een bezoek aan een Opzoomer Mee-feest in Crooswijk. “Er zijn veel mogelijkheden om zelf iets te organiseren. Opzoomer Mee denkt mee en doet mee. Dat is waardevol voor je straat, buurt of wijk. Dus ik zou zeggen: doen!”

Ode aan de opzoomeraar
Na 30 jaar is de energie nog altijd fris en positief, en dat willen we uitstralen. Daarom besloten we ons eigen logo op te frissen én al onze activiteiten, van Lief & Leed tot Buurtidee eenzelfde uitstraling te geven.

Als je nu denkt: ‘Hé, dat opzoomer-logo lijkt op Oppie, de allereerste mascotte van Opzoomer Mee’, dan klopt dat. Dankzij alle opzoomerende Rotterdammers is de geest van Oppie nog steeds springlevend.“Oppie is een abstract poppetje dat optimisme uitstraalt,” zeiden de bedenkers van het logo bij de lancering van de Opzoomer-campagne in 1994. “Oppie staat voor de handen uit de mouwen steken, voor een schone, gezellige leefomgeving.”

Daar staan we nog steeds achter. Tijd dus voor een versie van ons logo anno 2025: opgefrist en nog altijd even optimistisch. Een ode aan de Rotterdammers die de afgelopen 30 jaar hun straat en stad in het zonnetje hebben gezet met hun positieve initiatieven.

Deel deze pagina

Een lijst met artikelen

  • ‘Het begint met een klein gebaar’

    • Nieuws

    ‘Een zorgzame straat begint met elkaar kennen en herkennen’, stellen Yvonne Witter en Daniëlle Harkes, oprichters van kennisplatform ZorgSaamWonen. In hun streven naar buurten waar iedereen goed en veilig kan wonen, zien zij daarom ook een rol voor lief & leedstraten. ‘Uiteindelijk vraag je toch sneller hulp aan iemand die altijd vriendelijk naar je zwaait.’

    Gepubliceerd op:
  • Lees hem nu: Opzoomer Mee! magazine #30

    • Nieuws

    In de week dat Opzoomer Mee 31 jaar bestaat, brengen we het nieuwe Opzoomer Mee! magazine uit. Het vertrouwde magazine in een nieuw jasje. Nóg meer leesplezier. En vergeet ook vooral de puzzel en de lezersvraag op de achterzijde niet. In deze editie van Opzoomer Mee magazine:

    Gepubliceerd op:
  • Save the date: 11 oktober Groene Doeners Festival 2025

    • Nieuws

    Nationaal Park Rotterdam, Opzoomer Mee en Groen010 presenteren de tweede editie van het Groene Doeners Festival op een bijzondere plek in Rotterdam: OASE aan de Schiehaven.
    Dit is hét festival voor Rotterdammers die meer groen in de straat én stad willen en daar zelf aan willen bijdragen.

    Gepubliceerd op: