8 tips voor een gezonde maaltijd

1. Meer kruiden, minder zout
Om eten op smaak te brengen, wordt vaak zout gebruikt. Verminder de hoeveelheid zout en vervang het door andere kruiden of smaakmakers. Te veel zout is niet gezond.
2. Bakken en braden in plantaardige olie
Bakken en braden in roomboter is natuurlijk lekker, maar het vet maakt je eten ongezonder. Gebruik plantaardige olie, zoals zonnebloem- of olijfolie. Verhit de olie goed, dan neemt het eten minder vet op.
3. Ga voor volkoren
Een makkelijke manier om gezonder te koken is door te kiezen voor de volkoren variant. Zivervliesrijst in plaats van witte rijst en volkoren of spelt pasta voor witte pasta.
4. Voeg meer groente toe
Veel recepten bevatten maar weinig groenten. Om een gerecht gezonder te maken kan je gemakkelijk extra groenten toevoegen. En als dat echt geen goeie optie is voor jouw recept, serveer je er een gezonde salade bij.
5. Kies een gezonde bereidingswijze
Bij het doorkoken van groentes gaan veel vitamines verloren. Probeer dus een keer een andere bereidingswijze: stomen, grillen of roerbakken.
6. Minder rood vlees
In rood vlees zitten veel verzadigde vetten, die niet echt gezond zijn. Vervang rood vlees daarom voor kip, vis, noten of vleesvervangers.
7. Let op suikers
Te veel suiker is ongezond is. Dat weten we allemaal wel. Maar wist je dat in veel producten suiker is toegevoegd? Lees dus in de winkel altijd even op de verpakking wat er allemaal in zit.
8. Kies voor onbewerkte producten
In plaats van bewerkte producten, zoals kant en klare pastasaus, kun je beter kiezen voor onbewerkte producten die je zelf klaarmaakt. Zo weet je precies hoeveel vet, suiker en zout er in je maaltijd zit.