Direct naar inhoud

Wat is een BuurtIdee?

Is je idee groter dan je straat? Dus voor jouw buurt of wijk. Dan kun je een vergoeding aanvragen bij de gemeente Rotterdam om dit idee uit te voeren. Zoiets heet een bewonersinitiatief. Het is een plan van, voor en door bewoners. Opzoomer Mee helpt de gemeente bij het uitvoeren van de regeling voor bewonersinitiatieven. Op deze pagina vind je uitleg, voorbeelden en tips die je kunnen helpen bij het indienen en uitvoeren van jouw bewonersinitiatief. Of bekijk de pagina spullen voor je buurtidee voor handige materialen.

Meteen een aanvraag doen?

Hulp nodig bij je aanvraag? Gebruik ons handig hulpboekje.

Wil jij een aanvraag indienen? Ga naar Mijn Rotterdam of download het aanvraagformulier hier.

Dien je aanvraag minimaal acht weken voor de start van je initiatief in.

 

1. Hoe verken ik mijn idee?

Je hebt een goed idee voor je buurt of wijk en je wilt dat idee zelf uitvoeren. Wat nu? Het beste is om eerst op onderzoek te gaan. Als dit goed uitpakt kun je je aanvraag voor een vergoeding indienen. Wat is belangrijk om te onderzoeken?

  • Spelregels

    Een bewonersinitiatief is:

    Wel

    • in jouw wijk in Rotterdam
    • met vier andere bewoners uit je wijk bedacht
    • voor iedereen; iedereen moet mee kunnen doen of er gebruik van kunnen maken
    • zelf, met andere bewoners, je idee uitvoeren

    Niet

    • het kopen van apparaten of andere dure spullen
    • bedoeld voor alleen eten, drinken, feesten en attenties
    • bedoeld om organisaties in stand te houden
    • religieuze of politieke activiteit

    Klik hier voor de gehele subsidieregeling.

  • Stel jezelf en je buurtgenoten de volgende vragen

    • Wat is je idee? Bestaat je idee al in de buurt?
    • Waarom is je idee goed voor de buurt?
    • Voor wie is je idee bedoeld? Zijn zij enthousiast?
    • Zijn er mensen die mee willen helpen om je idee uit te voeren?
    • Waar en wanneer wil jij je idee uitvoeren?

    Praat erover met andere bewoners en doe je voordeel met hun op- en aanmerkingen. En vraag gelijk of ze mee willen doen! Zo maak je je plan sterker en de kans op succes groter. Ook een gesprekje met de wijknetwerker, wijkraadslid of welzijnswerker kan nuttig zijn. Zij weten wat er allemaal al gebeurt in de buurt en weten wat de wijk nodig heeft. Ook weten zij wie je eventueel (verder) kan helpen en kunnen je vertellen of je een vergunning nodig hebt. Voor meer informatie over het welzijnswerk of netwerker bij jou in de buurt, neem contact op met Opzoomer Mee, telefoonnummer 010 – 213 10 55.

2. Hoe vul ik mijn aanvraag in?

Lees hoe je het aanmeldformulier invult en maak gebruik van onze tips.

Je onderzoek heeft je hopelijk verder gebracht. Je idee is helder, je hebt mensen gevonden die meehelpen en je kent de spelregels van de regeling bewonersinitiatieven! Op naar de volgende stap: Het aanmeldformulier. Dit formulier vraagt naar je plan (wie, wat, waar, wanneer en waarom) en naar je begroting.

  • Checklist: heb je alles?

    • (Minimaal) vier handtekeningen van bewoners uit de wijk
    • Uitbetaaladres: rekening van een vereniging, stichting of bedrijf
    • Vergunning of VOG (Verklaring Omtrent het Gedrag) nodig?
  • Wat is een uitbetaaladres?

    Het geld wordt nooit op een rekening van een privépersoon gestort, maar altijd op de rekening van een vereniging, stichting of bedrijf (rechtspersoon). Daarmee voorkomen we problemen met uitkeringsinstanties, de belastingdienst of gedoe in de buurt. Heb je geen vereniging, stichting of bedrijf? Zoek er dan eentje in de buurt die het geld wil ontvangen en je wil helpen.

    • Klik hier voor een overzicht van bekende uitbetaaladressen in Rotterdam.
  • Tips voor het invullen van je aanvraagformulier

    • Vul het formulier kort en krachtig Je kunt eventueel een bijlage toevoegen met meer informatie.
    • Ben je geen kei in iets op papier zetten of in het maken van een begroting? Zoek dan iemand die je kan helpen.
    • Laat je ingevulde formulier eerst lezen door anderen voor je het opstuurt. Gebruik hun op- en aanmerkingen om je aanvraag te verbeteren.
    • Controleer altijd of je alle vragen hebt ingevuld. Zijn de contactgegevens en het rekeningnummer juist? Fouten of niet complete formulieren kunnen tot vertraging of andere problemen leiden.
  • Tips voor je begroting

    • Stap niet in de valkuil om meer geld te vragen dan je nodig hebt. Je begroting wordt gecontroleerd.
    • Maak een lijstje met zaken die je nodig hebt. Deel dit zo veel mogelijk op in losse benodigdheden en schuif niet teveel op één hoop. Zoek bijvoorbeeld op internet naar de werkelijke kosten van je benodigdheden en/of vraag offertes aan.
    • Controleer of je geen kosten vergeten bent. Heb je bijvoorbeeld Btw meegerekend? Denk ook aan bezorgkosten en kosten van eventuele vergunningen. Klik hier voor meer informatie over vergunningen.
    • Als er inkomsten zijn, verwerk deze dan ook in je begroting. Bijvoorbeeld de bijdragen van deelnemers, sponsors, fondsen of donateurs.
    • Houd er rekening mee dat er kritisch gekeken wordt naar de kosten van feesten, eten en drinken, aanschaf materialen en vergoedingen.
    • Plaats je iets in de buitenruimte? Beschrijf hoe je de zorg en het onderhoud ervoor regelt.

3. Hoe dien ik mijn aanvraag in?

Heb je meer of minder dan 2.500 euro nodig? Lees hier waar je het formulier moet indienen.

  • 2.500 euro of minder nodig?

    Een klein initiatief kun je het hele jaar door via Opzoomer Mee of Mijn Rotterdam indienen.

    Meestal hoor je binnen enkele weken of je buurtidee is goedgekeurd. Dien je aanvraag minimaal acht weken voor de start van je initiatief in zodat je op tijd weet waar je aan toe bent.

  • Meer dan 2.500 euro nodig?

    Een groot initiatief kun je het hele jaar door via Mijn Rotterdam  indienen!

    Je krijgt uiterlijk binnen acht weken bericht of je initiatief is goedgekeurd. Dien je aanvraag minimaal acht weken voor de start van je initiatief in zodat je op tijd weet waar je aan toe bent.

     

  • Op papier indienen

    Je kunt je aanvraag ook op papier indienen. Ga langs bij de Wijkhub of het Huis van de Wijk bij jou in de buurt voor een papieren aanvraagformulier. Of download hier het formulier. Je ingevulde aanvraagformulier kun je mailen, per post versturen of langsbrengen bij Opzoomer Mee.

    • Mailen? buurtidee@opzoomermee.nl
    • Post? Opzoomer Mee, Antwoordnummer 3122, 3000 WB Rotterdam
    • Binnenlopen? Pupillenstraat 56, Rotterdam
  • Je aanvraag is ingediend, hoe gaat het nu verder?

    Opzoomer Mee registreert je aanvraag en stuurt deze door naar de wijknetwerker.

    De wijknetwerker kan contact met je zoeken om je aanvraag door te spreken. De wijknetwerker stelt in samenwerking met Opzoomer Mee een advies op voor de wijk-of dorpsraad of wijkmanager van jouw wijk. Daarbij wordt gecontroleerd of jouw aanvraag past binnen de spelregels.

    Je krijgt altijd uiterlijk binnen 8 weken bericht of je aanvraag is goedgekeurd. Het kan zijn dat er voor jouw initiatief meer tijd nodig is om een beslissing te kunnen maken. In dat geval kan de beslissing worden uitgesteld tot het wettelijke besluittermijn van 20 weken.

  • Hulp nodig?

    Bel naar Opzoomer Mee via 010 213 10 55 of mail naar buurtidee@opzoomermee.nl.

4. Het besluit

Je aanvraag is goedgekeurd of je aanvraag is helaas afgewezen. Hoe ziet zo’n besluit eruit, wat kun je er allemaal in teruglezen?

  • Aan de slag of niet?

    De knoop is doorgehakt! De wijk-of dorpsraad of de wijkmanager heeft een besluit genomen over je ingediende initiatief. Je ontvangt per e-mail officieel bericht van de gemeente. Dit bericht heet een beschikking. In de beschikking lees je of je geld krijgt. Krijg je geen vergoeding of niet het volledig aangevraagde bedrag? Dan lees je hierin ook de reden waarom.

    • Toekenning: Gefeliciteerd! Opzoomer Mee maakt tegelijk met het verzenden van de beschikking het geld over op de rekening van het uitbetaaladres dat jij hebt doorgegeven. Het uitbetaaladres krijgt hier ook bericht van.
    • Deels toegekend: Krijg je niet het hele bedrag dat je hebt aangevraagd? Dan lees je in de beschikking wat de reden is.
    • Afwijzing: Een afwijzing is natuurlijk niet leuk. In de beschikking staat wat de reden is. Je kunt de wijknetwerker bellen of mailen voor meer uitleg. Misschien zijn er andere mogelijkheden om je plan uit te voeren.

    Let op: Verandert het idee tijdens de voorbereiding? Bijvoorbeeld omdat iets niet kan of omdat je iets leukers bedenkt? Bespreek dit dan eerst met de wijknetwerker. Je hebt namelijk een vergoeding gekregen voor het idee dat is ingediend. Niet voor een idee dat je hebt veranderd.

    Bezwaar maken? Ben je het niet eens met de (gedeeltelijke) afwijzing van je aanvraag? Dan kun je bezwaar maken. Dit moet je binnen zes weken doen. Je kunt ook iemand anders toestemming geven om een bezwaar voor je in te dienen.  Heb je hulp of meer informatie nodig? Bel Opzoomer Mee: 010 213 10 55.

  • Andere financiële mogelijkheden

    Je idee is afgewezen, voldoet niet aan de regeling of je krijgt een lagere bedrag dan je nodig hebt. Wat nu? Je kunt onderzoeken of je bij andere regelingen of fondsen een kans maakt. Alleen al in de stadsregio Rotterdam zijn tientallen fondsen actief. Ze zijn bij elkaar gebracht op een handige website. Er is zelfs een website waarmee je fondsen in heel Nederland kunt vinden.

    Klik hier voor overige regelingen en fondsen.

5. Klaar voor de start?

Gefeliciteerd! Nu het geld geregeld is, kun je eindelijk aan de slag om je idee uit te voeren. Het hangt natuurlijk van je idee af, maar vaak moet er veel gebeuren.

Op de pagina Spullen voor je Buurtidee vind je handige materialen om je initiatief met succes uit te voeren! Op deze pagina vind je onder andere een handige template voor een draaiboek en een template om een mooie poster, flyer of  bericht voor social media te ontwerpen.

 

  • Promoot je Buurtidee

    Je hebt een goed idee voor je buurt. Wil je de rest van de buurt enthousiast krijgen? Dan is het van belang om je bewonersinitiatief te promoten. Dit kun je doen door flyers uit te delen en posters op te hangen in de buurt. Daarnaast kan social media je helpen om jouw initiatief onder de aandacht te brengen.

    Flyers en posters: Promoot je bewonersinitiatief door flyers en posters uit te delen en op te hangen bij jou in de buurt. Denk aan plekken zoals:

    • Brievenbus van de buren
    • Supermarkt / lokale ondernemers
    • Scholen / sportscholen
    • Buurthuis / Wijkhub

    Social media post: Promoot je bewonersinitiatief door middel van een of meerdere posts op social media:

    • WhatsApp (deel je initiatief met zoveel mogelijk
      buren, bijvoorbeeld via de buurtapp)
    • Instagram (promoot je buurtinitiatief door de flyer of leuke foto’s te posten, tag zoveel mogelijk betrokken buren en partijen)
    • Facebook (promoot je initiatief door een post te plaatsen op je eigen account, in buurtgroepen en andere relevante pagina’s, tag zoveel mogelijk betrokken buren en partijen)
    • LinkedIn (promoot je buurtinitiatief in je
      professionele netwerk en tag zoveel mogelijk
      betrokken buren en partijen)
    • YouTube (promoot je buurtinitiatief door een video of vlog op te nemen)
    • Andere kanalen die je kunt gebruiken zijn: TikTok, Snapchat en X (voorheen Twitter)

    Tips:

    1. Bepaal jouw doelgroep/community – zo kun je de beste kanalen kiezen
    2. Zorg voor eigentijdse en vooral unieke content (tekst, beeld, video)
    3. Gebruik relevante hashtags (bijvoorbeeld:
      #buurtidee #bewonersinitiatief #mijnwijk #rotterdam #opzoomermee)
    4. Zorg dat je social media bericht kort, krachtig en
      uitnodigend is
    5. Wees bereikbaar voor vragen en blijf respectvol in je
      antwoorden

    Template: Gebruik het template om een mooie poster, flyer of social media post te ontwerpen. Het template vind je hier of op de pagina Spullen voor je idee. Hierop staat alles wat je buurtbewoners moeten weten over je initiatief. Belangrijke informatie, zoals de datum, tijd, locatie en misschien je contactgegevens mogen hier niet ontbreken. Je bent vrij om zoveel mogelijk aan te passen in het template, wel raden we aan om de logo’s van Opzoomer Mee en Gemeente Rotterdam te laten staan voor de herkenbaarheid. Maak er iets moois van!

  • Regel de nodige vergunningen, verklaringen en toestemmingen op tijd!

    Als je een vergunning, VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) of toestemming  nodig hebt voor je initiatief, regel dit dan als eerste. Het zou erg vervelend zijn als op het laatste moment blijkt dat je geen vergunning of toestemming krijgt voor je initiatief.

    • Vergunningen: Voor sommige initiatieven, evenementen of feesten heb je vooraf toestemming of zelfs een vergunning van de gemeente nodig. Dit kost soms geld, maar zeker ook tijd. Hier kun je kijken of en welke vergunning je nodig hebt.
    • VOG: Een VOG is een Verklaring Omtrent Gedrag. Als je regelmatig met kwetsbare groepen (denk aan ouderen of kinderen) werkt zonder dat daar toezicht bij aanwezig is heb je een VOG nodig. Denk goed na wie van de mensen die bij jouw initiatief betrokken zijn een VOG moet hebben. Vrijwilligers kunnen hier gratis een VOG aanvragen.
    • Toestemmingen: Voor het aanbrengen van bijvoorbeeld een muurschildering heb je toestemming nodig van de eigenaar van het gebouw of de woningbouwcorporatie. Bij het planten van groen op de openbare weg komt Stadsbeheer namens de gemeente al gauw om de hoek kijken. Denk goed na wie er allemaal toestemming moet geven om je idee uit te kunnen voeren.

    Twijfel je of je ergens een vergunning of toestemming voor nodig hebt?  Bel Opzoomer Mee via 010 – 213 10 55.

  • Werkafspraken met je uitbetaaladres

    Het geld voor je idee wordt overgemaakt aan een vereniging, stichting of bedrijf (een rechtspersoon dus). Ben je dat zelf niet? Dan heb je er eentje in je buurt gevraagd om voor jouw initiatief op te treden als uitbetaaladres. je Met dit ‘adres’ moet natuurlijk een paar werkafspraken maken.

    • Kan het uitbetaaladres de facturen (vooral de grotere facturen) voor je initiatief betalen en/of aankopen doen op internet?
    • Kan het uitbetaaladres voor contant geld zorgen en wie kan dit namens jouw initiatief aanvragen en ophalen?
    • Kan het uitbetaaladres een overzicht van de inkomsten en uitgaven voor je maken, voorzien van alle bonnen en kwitanties? Of doe je dat zelf of doet iemand anders dat namens jouw initiatief?

    Welke afspraken je ook maakt met het uitbetaaladres; de initiatiefnemer (jij dus) is en blijft verantwoordelijk voor het initiatief en het geld dat je hebt gekregen.

  • Maak gebruik van een draaiboek

    Een goed draaiboek maakt het verschil. Het zorgt dat je alle klussen om je idee te realiseren op een rij hebt en weet wanneer je wat moet doen. Dat helpt om de voortgang goed in de gaten te houden. Het zorgt zo ook voor rust in de voorbereiding en voorkomt stress. Belangrijke onderdelen van je draaiboek zijn de titel, locatie, datum en tijd van je initiatief, de contactgegevens van alle betrokkenen en een uitgewerkt programma met taakverdeling.

    Tip: Draaiboeken wijzigen in de aanloop van een activiteit of evenement, dus zet er dus een datum op. Dan weet iedereen over welke versie je het hebt. Klik hier voor een leeg format van een draaiboek. Hieronder vind je drie voorbeelden van een goed draaiboek.

  • Tips voor het betrekken van je buren

    • Organiseer je activiteit niet voor je buren, maar met je buren. Dat is leuker voor je deelnemers!
    • Nodig mensen actief uit om mee te doen. Aanbellen werkt het beste!
    • Kan je activiteit doorgaan als jij er opeens niet bent? Zorg dat je deelnemers niet afhankelijk zijn/worden van jou als organisator.
  • Tips beheren van de financiën

    • Houd privégeld altijd gescheiden van het geld voor je initiatief.
    • Koop een bonnen- of kwitantieboekje. Zo kun je voor contante aankopen op de markt of het uitbetalen van een vrijwilligersvergoeding toch een ‘bewijsstuk’ maken.
    • Houd de voorwaarden van je beschikking in de gaten. Daarin staat waar je het geld wel en niet aan mag uitgeven en wat je moet doen als je afwijkt van de ingediende begroting.
    • Zorg dat je overzicht van je uitgaven altijd bijgehouden is met alle bonnen en kwitanties. Zo kun je voorkomen dat je teveel uitgeeft. Gebruik het formulier dat je met de beschikking hebt ontvangen. Klik hier voor een leeg formulier.
    • Oude bonnen kunnen vervagen. Scan daarom je bonnen in of maak er goede kopieën van. Het overzicht van je uitgaven en de bonnen moet je 5 jaar bewaren.
    • Niet vergeten: geld dat je overhoudt, moet je terugstorten (of laten storten) naar Opzoomer Mee.

6. Hoe verantwoord ik?

Je initiatief is uitgevoerd. De gemeente wil weten of je je initiatief hebt uitgevoerd op de manier zoals is afgesproken. We noemen dat ‘de verantwoording’ van je initiatief.

Verantwoorden kan simpel via Het verantwoordingsformulier. Dit moet binnen vier weken na uitvoering van je initiatief.

Kreeg je meer dan 2.500 euro voor je initiatief? Dan moet je ook Het formulier financieel overzicht invullen en meesturen met dit formulier.

  • Verantwoordingsformulier

    Het verantwoordingsformulier bestaat uit een aantal vragen. Deze gaan over de uitvoering en de financiën van je initiatief. Daarnaast voeg je ook foto’s of krantenknipsels toe.

  • Financieel overzicht

    Op het Formulier Financieel overzicht noteer je alle inkomsten en uitgaven. Heb je je geld ontvangen via een uitbetaaladres? Misschien kan het uitbetaaladres je helpen om een overzicht te maken.

    Zorg dat je van alle uitgaven bonnetjes hebt. Het overzicht en de bonnetjes moet je vijf jaar bewaren voor een mogelijke controle. Stop ze in een envelop en/of scan ze in en bewaar ze goed!

    • Klik hier voor voorbeeld van een ingevuld formulier financieel overzicht.
    • Download hier een leeg formulier om inkomsten en uitgaven bij te houden.
  • Geld over? Stort het terug!

    Heb je geld over? Dan stort je dit terug naar Opzoomer Mee. De gemeente Rotterdam gebruikt het geld dan weer om andere bewonersinitiatieven mogelijk te maken.

    Terugstorten kan op rekeningnummer NL 56 INGB 000 43 533 42 van Stichting Opzoomer Mee. Vermeld altijd het dossiernummer en de titel van je initiatief. Dit vind je op de beschikking die je kreeg in de e-mail over de uitbetaling van de bijdrage voor je initiatief.

  • Controle

    Het is belangrijk dat je je verantwoording goed en op tijd doet. Jaarlijks worden er 40 tot 50 initiatieven voor een controle uitgekozen.

    Tijdens zo’n controle kijkt Opzoomer Mee of je je initiatief hebt uitgevoerd zoals je dit in je aanvraag hebt gezet. Zijn bijvoorbeeld je uitgaven (ongeveer) hetzelfde als de begroting in je aanvraag?

    Klopt dit niet, dan moet je in het ergste geval de vergoeding terugbetalen aan de gemeente. Het is dus belangrijk om je verantwoording goed te doen. Zorg ook dat je van alle uitgaven bonnetjes hebt. Stop ze in een envelop en/of scan ze in en bewaar ze goed!

    Controles zijn trouwens tot vijf jaar na de uitvoering van je initiatief mogelijk!

  • Bespreek het na!

    Ging alles goed tijdens de voorbereiding en uitvoering van je initiatief? Het is een goed idee om de uitvoering van je initiatief na te bespreken met je medeorganisatoren. Zeker als je van plan bent om nog eens een initiatief uit te voeren.

    Wacht niet te lang en organiseer meteen een leuk moment om bij elkaar te komen. Wat ging goed en wat kan de volgende keer beter? Welke verrassingen kwam je tegen en hebben jullie dit goed samen op kunnen lossen? Het is fijn als iemand belangrijke punten opschrijft, zodat je die een volgende keer erbij kunt pakken. Wijs niet alleen verbeterpunten aan, maar vier ook successen en bedank buren voor hun inzet!

Leuke voorbeelden

Benieuwd naar de ideeën van andere Rotterdammers? Op de website Mijn.Rotterdam.nl kan je kijken wat er allemaal bij jou in de buurt plaats vindt. Op ons YouTube-kanaal vind je ook een aantal video’s met leuke voorbeelden.

Nog vragen?