1 juni 1999. De Wilhelminakade is afgeladen met Rotterdammers. En daar verschijnen hoog in de lucht burgemeester Ivo Opstelten en componist Keimpe de Jong. Vanuit een prachtige twintig meter hoge felrode Opzoomerhoed dirigeren ze een tweeduizend-koppig Opzoomerkoor. ‘Goeiemorgen, goeiemorgen, buenos dias’, klinkt het over de stad.

Jim van der Put, sinds jaar en dag huisvormgever van de Opzoomercampagne, vindt die gigantische Opzoomerhoed een mooi voorbeeld van hoe hij jaar in jaar uit wordt uitgedaagd om met creatieve ideeën en ontwerpen te komen. ‘Een designprijs heb ik nooit gewonnen,’ lacht hij schouderophalend. ‘Maar het succes van al die flyers, krantenpagina’s, posters en al die andere dingen die ik heb gemaakt, geeft mij al voldoende waardering.’

Diep in z’n hart
En eigenlijk is Jim diep in zijn hart ook gewoon een Opzoomeraar. ‘Toen ik in de jaren zeventig studeerde aan de kunstacademie en in Bospolder kwam wonen, begon ik ook gelijk met het aanleggen van geveltuinen en het verfraaien van de straat met muurschilderingen.’ Dat hij vanuit zijn werk als grafisch vormgever uiteindelijk nauw betrokken raakte bij het Opzoomeren was dus eigenlijk een kwestie van tijd.

Zwaaien met dat armpje
‘Het begon eigenlijk met het aanpassen van een tekeningetje van Oppie, het vrolijke zonnetje en eerste beeldmerk van de Opzoomercampagne. Of ik zijn armpjes wilde laten zwaaien, was de vraag. Daar rekende een ontwerpbureau een flink bedrag voor. Dat deed ik dus maar even, niet zo ingewikkeld. En zo rolde vervolgens de ene na de andere vormgeefklus, groot en klein, naar Jim. ‘Bij grote manifestaties en met strakke deadlines werd dat soms nachtwerk. Ik vond dat nooit vervelend.’

Snel schakelen
‘Ik ben ook niet het type dat voor grote bedrijven werkt. Het Opzoomeren spreekt mij veel meer aan. Het is een grote club van bewoners die zich op allerlei manieren op straatniveau inzet voor de stad en waaruit weer allerlei nieuwe mooie initiatieven ontstaan. Ook het feit dat de Opzoomercampagne nooit hetzelfde is en altijd verrast, maakt het harstikke leuk om erbij betrokken te zijn. En als een actie een keer niet goed uit de verf komt of niet aanslaat, wordt er niet dagen over vergaderd. Dan is het snel schakelen, bijsturen en door!’

Het idee telt!
Als vormgever heeft hij de technieken wel zien veranderen. ‘De eerste Opzoomerflyers werden nog gewoon met de hand geplakt. Moest iets naar de drukker? Dan ging dat per koerier of reed ik desnoods in alle vroegte zelf naar Brussel om een diskette af te leveren. Maar ondanks alle veranderingen blijft vormgeven, net als Opzoomeren, mensenwerk. ‘Welke programma’s, software of snelle computer je ook hebt… het valt en staat met dat ene goede idee.’ Jim van der Put gaat dus nog wel even door, wil hij maar zeggen.

Jim_vd_P-053692

Jim van der Put is ook actief bij ‘t Eendeëi, de 2CV-sleutelclub (1976) van Rotterdamse komaf. Hij verzorgt er het clubblad ’t Eendeëi en af en toe sleutelt hij een handje mee. ‘Hier werkt het net als bij het Opzoomeren. Iets maken is pas echt leuk als je het samen doet.’